item.Title

Aandacht voor stress & burn-out

Een werknemer met psychische klachten, zoals stress, burn-out of overspannenheid, Op deze pagina lees je hoe en krijg je

linkjes naar tools met de belangrijkste inzichten voor werkgevers.

Werkgever Anja: “Als iemand overspannen raakt, is het voor mij best ongrijpbaar. Want er zijn vaak ook privézaken aan de hand. Ik vind dat wel ingewikkeld. Toch is het mijn verantwoordelijkheid om dan een goede werkgever te blijven en die ruimte te bieden. Zij is nu terug op het werk, maar wordt wel gecoacht.”

Klik op elke tip voor meer uitleg:

1. Er zijn vaak verschillende oorzaken

Fysieke klachten hebben meestal één duidelijk aanwijsbare oorzaak, maar psychische klachten niet. De klachten kunnen verschillen per persoon en per dag.

Het is belangrijk dat de werknemer op verschillende gebieden actie onderneemt: ingrepen zijn nodig op het werk, maar ook thuis en in de leefstijl. Overweeg of je op de werkvloer ook ruimte kunt maken voor meer beweging, gezondere voeding en bijvoorbeeld flexibeler planning.  

Wat er precies nodig is, verschilt per persoon en vereist maatwerk. Praat met een bedrijfsarts om te bepalen wat werkt in deze situatie.

2. Doe geen aannames

Er zijn veel vooroordelen over uitval door stress. Wat ze gemeen hebben, is dat ze niet bijdragen aan herstel of re-integratie. Ga dus gewoon in gesprek met je werknemer. Zo kom je erachter wat de stress oplevert en aan welk onderdeel jij iets kunt doen.  

Misschien heeft hij behoefte aan rust. Dat is goed, maar laat je werknemer niet in de steek. Maak van het begin af aan heldere afspraken over wanneer jullie contact hebben en vraag rechtstreeks hoe je het beste steun en aandacht kunt geven.

3. Geef de werknemer de ruimte

Vraag je werknemer waar hij nu behoefte aan heeft of, andersom, wat onnodig extra spanning oplevert. Geef je werknemer ruimte om behoeften te uiten en werk samen aan de oplossingen. Het is jouw rol als werkgever om een open gesprek te voeren en de verschillende mogelijkheden te bespreken.

Besef dat de klachten waar de werknemer nu last van heeft terug kunnen keren tijdens de re-integratie. Denk bijvoorbeeld aan toenemende spanning door productietargets of deadlines.

Bespreek samen wat jullie kunnen doen om ook dan de stress weg te nemen. Een verandering in uren of taken kan helpen.

4. Schakel zo snel mogelijk hulp in

Al bij beginnende klachten wil je al werkaanpassingen doen, of je werknemer voor een klein deel, bijvoorbeeld 10%, ziek melden. Dat klinkt als een grote stap, maar het is ook een versoepeling in verwachtingen. Daardoor kan iemand wél blijven werken. En dat is belangrijk, want 100% uitval maakt weer starten lastiger.

Voor psychische hulp is een psycholoog of huisarts nodig. Bied je werknemer toegang tot een bedrijfsarts en laat die adviseren wat de verstandigste volgende stap is.

Stappenplan van TNO

In het Stappenplan Grip-op-stress (inclusief werkgeverschap) van TNO lees je meer over de kosten van uitval, strategieën van werknemers om stress te verbloemen, het vroeg oppikken van signalen en verschillende oplossingen.

Tno Logo 1484X835 003
Pexels Photo 5699476

Hoe is het om uit te vallen met een burn-out?

Ervaringen van werknemers die klachten van overspannenheid ervaren kunnen erg verschillen. Ervaringsdeskundige Florien Vaessen geeft je een beeld in deze video.

Wil je hulp bij het voorkomen van werkstress?

Wat kun je als werkgever doen om ongezonde werkstress te voorkomen? En hoe herken je op tijd de signalen? Bekijk de gratis webinar Voorkom verzuim door werkstress van ArboNed voor tips en handvatten.

Arboned
Logo Amsterdam Umc Zonmw Logo Footer Img 3 (2)